Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza. Wydane decyzje określą przebieg drogi i wskażą, w jaki sposób zrealizować inwestycję z dbałością o przyrodę i krajobraz, ale też bezpieczeństwo mieszkańców.
Jako że trasa przebiega przez województwo warmińsko-mazurskie oraz kujawsko-pomorskie, wnioski trafiły do właściwych dla danej części inwestycji Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska – w Olsztynie i Bydgoszczy.
S5 połączy regiony
We wnioskach GDDKiA wskazała najkorzystniejsze warianty przebiegu, które powstały w oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, techniczne i ekonomiczne.
W województwie kujawsko-pomorskim jest to wariant W1A, który zakłada budowę 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony) z węzłami Sarnowo (połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Na trasie zaplanowano 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 wiaduktów i mostów drogowych z funkcją ekologiczną, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Powstaną też 42 przepusty i przejścia dla zwierząt małych. Dodatkowo planowana jest budowa Obwodu Utrzymania Drogi (w pobliżu węzła Radzyń Chełmiński) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych niedaleko m. Dębieniec.
W województwie warmińsko-mazurskim wskazano wariant W4, który z kolei zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 o przekroju 2×2. Zaplanowano na niej cztery węzły drogowe: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo. Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), trzy mosty z funkcją przejścia dla zwierząt, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich lub dużych oraz 76 przepustów (46 z funkcją przejścia dla zwierząt). Zaprojektowane obiekty mają zapewnić zarówno zachowanie istniejącej, drogowej sieci komunikacyjnej, jak i ciągłość korytarzy ekologicznych.
Prawie 90 km drogi
Po otrzymaniu decyzji DŚU, kolejnym krokiem będzie przystąpienie do prac przygotowawczych, tj. koncepcji programowej. Opracowanie to jest potrzebne do ogłoszenia przetargu na realizację drogi ekspresowej S5. W ramach ww. opracowania zostaną zaprojektowane szczegółowe rozwiązania techniczne dla wariantu wskazanego w DŚU. Wykonane zostanie również szczegółowe rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych.
Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu.
Przewidywalny koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Przy sprawnym uzyskaniu DŚU i wyłonieniu wykonawców inwestycji drogą planowo pojedziemy w 2033 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.